Podobnie jak wiele innych odkryć tak i witamina PP została odkryta dość przypadkowo. Historia odkryć naukowych, związanych z medycyną, roi się od anegdot i przypowieści. Bardzo często przypadek decydował o zdobyciu przez ludzkość wiedzy, która pomagała ratować zdrowie i życie wielu osób. Kiedy austriacki chemik Hugo Weidel opisywał w 1873 roku wyniki badań nad nikotyną, nie spodziewał się, jakie znaczenie ma wykryty przez niego kwas nikotynowy. Cząsteczkę tej substancji udało się wyodrębnić dopiero amerykańskiemu biochemikowi Conradowi Elvenhjemowi. Odkrycie przełożyło się bezpośrednio na opanowanie pellagry, poważnej choroby towarzyszącej Amerykanom.

Witamina PP przeciwko pelagrze

Naukowcy postanowili zmienić nazwę kwasu nikotynowego, kiedy odkryli jak istotne, biologiczne znaczenie ma dla ludzkiego organizmu. Z pierwszych liter angielskiej nazwy nicotinic acid stworzono niacynę. Substancja jest nazywana witaminą B3, ponieważ została odkryta jako trzecia witamina z tej grupy witamin. Od pierwszej, angielskiej nazwy Pellagra Preventing factor nazywa się ją często witaminą PP.witamina pp

Rola witaminy PP w organizmie człowieka

Witamina PP, podobnie jak inne witaminy z grupy B, bierze udział w wielu procesach. Jest koenzymem w syntezie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów. Jest zaangażowana w wielu przemianach metabolicznych, najczęściej związanych z uwolnieniem energii z węglowodanów. Uczestniczy w produkcji czerwonych ciałek krwi. Działa hamująco na toksyczne działanie niektórych związków chemicznych. Badania pokazały , że witamina PP wpływa na regulację poziomu cholesterolu LDL i HDL oraz ogranicza ilość molekuł tłuszczu, czyli trójglicerydów. Substancja odgrywa również niezwykle istotną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry. Udowodniono także kojący wpływ tej witaminy na system nerwowy człowieka.

Źródła witaminy B3

Duże ilości tej witaminy znajdują się w mięsie i morskich rybach. Szczególnie bogata w witaminę PP jest wątroba ssaków. Doskonałym jej źródłem są drożdże, kiełki pszenicy, orzechy włoskie i ziarna słonecznika. Obecnie niedobory witaminy PP spotyka się w rejonach, w których dieta oparta jest na przetworzonej kukurydzy i ryżu. ryby morskiePokarmy takie posiadają mało niacyny i tryptofanu, który służy do pozyskiwania witaminy w organizmie i dodatkowo występujące tam substancje znajdują się w słabo przyswajalnych formach.

Podsumowując, dobre źródła witaminy pp to:

  • ryby morskie,
  • drożdże,
  • kiełki,
  • orzechy włoskie,
  • słonecznik.

Kto powinien zainteresować się suplementacją

Ze względu na to, że w pewnych warunkach zapotrzebowanie na tę witaminę jest szczególnie wysokie pewne osoby powinny zwracać baczną uwagę na przyjmowanie jej adekwatnej ilości. Zalecane jest takim osobom przyjmowanie pokarmów bogatych w niacynę a nawet suplementację odpowiednimi preparatami. Do osób, które powinny przyjmować zwiększone dawki witaminy pp należą:

  • osoby cierpiące na choroby jelit;
  • chorzy na niektóre typy nowotworów;
  • cierpiący na chorobę Hartnupów;
  • ludzie stosujący leki na gruźlicę;

Co za dużo to niezdrowo

W przypadku suplementacji tej substancji pamiętać należy, że tak jak ze wszystkim w życiu wskazany jest tutaj umiar. Zbyt duże dawki niacyny także mogą mieć negatywny wpływ na organizm człowieka. Zwłaszcza kobiety w ciąży powinny unikać przyjmowania zwiększonych dawek tej substancji, gdyż może to doprowadzić do deformacji płodu.

Najbardziej jednak częstym objawem nadmiaru witaminy b3 są dolegliwości skórne. Zazwyczaj są one bolesne i występują w rejonach skóry pokrytej odzieżą. W łagodzeniu tych objawów pomocna jest aspiryna.

Do innych objawów przedawkowania niacyny zalicza się:

  • rozwój wrzodów na żołądku (przy chronicznym przedawkowaniu);
  • podniesienie poziomu glukozy;
  • problemy z wątrobą i woreczkiem żółciowym.